Odchudzanie jako cel noworoczny

Według sondaży, nawet 75% Polaków stawia sobie cele noworoczne. Lwia część postanowień dotyczy sylwetki, a konkretniej – redukcji zbędnych kilogramów. Nie ma w tym nic, co mogłoby dziwić – wszak, nadwaga i otyłość to problemy nawet 60% polskiej społeczności.

Cel noworoczny numer 1: „Chcę schudnąć”

Odchudzanie to bez cienia wątpliwości proces, który można określić mianem ekstremalnie trudnego. Pozbycie się tkanki tłuszczowej wymaga – regularnej aktywności fizycznej oraz zmian w diecie.

Warto jednak wiedzieć, że poprzez określenie „ekstremalnie trudne” nie mamy na myśli pojedynczej sesji treningowej, czy utrzymania diety w ciągu kilku dni. Ekstremalnie trudna jest… regularność i konsekwencja. Wszak, proces odchudzania wymaga od nas ogromu cierpliwości, systematyczności i nieugiętości.

Chcę schudnąć” czy „Schudnę!”, czyli jak stawiać cele noworoczne
Jak przekonują eksperci i psycholodzy, prawidłowe formułowanie celów noworocznych ma bardzo duży wpływ na ewentualne osiągnięcie sukcesu.

Cel musi być jasny, sprecyzowany i realny. Dlatego też, zamiast ogólnikowego „Chcę schudnąć” powinniśmu używać jasnych, konkretnych sformułowań, a mianowicie:

Schudnę 10 kilogramów w ciągu trzech miesięcy”

Kiedy poprawnie skonstruujemy cel, powinniśmy przejść do ustalenia prawidłowych założeń, a mianowicie określenia czynności, które mają wpływ na wygląd i budowę Twojego ciała. Z zasady, konieczne jest zadbanie o:

  • aktywność fizyczną
  • dietę
  • prawidłową dawkę snu
  • relaks (ma ogromny wpływ na motywację)
  • suplementy diety

Dobrze skonstruowany plan działania, uwzględni zatem takie elementy jak:

  • porę wstawania i zasypiania
  • pory, jakość i wielkość posiłków
  • założenia treningowe (forma aktywności, objętość i intensywność)
  • codzienną dawkę relaksu
  • wybrane suplementy diety

Jak schudnąć, czyli poznaj tajniki odchudzania (10 wskazówek).

  1. Dieta powinna być przede wszystkim zbilansowana w oparciu o takie czynniki jak: wskaźnik aktywności fizycznej, wiek, waga, wzrost. Od całkowitej przemiany materii należy odjąć około 10%, aby chudnąć dostatecznie szybko i zdrowo.

  2. Pory posiłków powinny być stałe. Zaleca się jeść około 5-6 razy na dobę, w odstępach równych 2-3 godziny.

  3. Porcje posiłków powinny być różne. Z reguły, najbardziej obfitym posiłkiem powinno być śniadania, a najmniej kolacja.

  4. Codzienna dawka płynów (głównie wody i świeżo wyciskanych soków owocowych) powinna być równa około 2-3 litrom.

  5. Suplementy diety należy traktować jako uzupełnienie, a nie substytut diety. Wybierając konkretny preparat, warto zaznajomić się z jego opiniami oraz recenzjami, gdyż wiele środków nie oferuje najwyższej skuteczności.

  6. Ilość snu powinna być dostosowana do prowadzonego stylu życia. Z reguły jednak, spać należy około 7-8 godzin na dobę. Istotne jest to, aby sen miał charakter regularny.

  7. Całkowicie należy zrezygmować z alkoholu, słodyczy, fast-foodów, dosładzanych soków oraz tłustych przekąsek. Dieta powinna bazować na produktach niemodyfikowanych i zdrowych.

  8. Forma aktywności fizycznej jest dowolna. Należy jednak wiedzieć, że każdy trening musi być realizowany z intensywnością wynoszącą około 70-80 max HR. Według dostępnych badań, taka intensywność gwarantuje zdecydowanie najlepsze wyniki jeśli chodzi o poziom spalania tkanki tłuszczowej.

  9. Objętość aktywności fizycznej nie może być mniejsza niż 30-45 minut. Wynika to z faktu, iż organizm wykorzystuje tkankę tłuszczową jako materiał energetyczny dopiero po pewnym czasie. Początkowo, za materiał energetyczny służą materiały dostarczane w pożywieniu. Dopiero po pewnym czasie, organizm korzysta z materiału zapasowego, tudzież tkanki tłuszczowej.

  10. Aby stale utrzymywać motywację na najwyższym poziomie, dbaj o nią. Możesz to robić na wiele różnych sposobów. Doskonale sprawdzi się monitoring postępów (zapisywanie rezultatów, dokonywanie regularnych pomiarów), codzienne przeglądy (planowanie dnia z wyprzedzeniem), poinformowanie innych (motywacja lękowa – chęć uniknięcia porażki w oczach innych) oraz rywalizacja.

Be the first to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie pojawi się na stronie.


*